East Sweden
 

Bright of Sweden tog sikte på USA-marknaden

Det började med en atommodell till en synskadad son. I dag säljer Åby-företaget Bright of Sweden läromedel och brädspel över hela världen och har kammat hem en rad priser i USA. - Det roligaste och tuffaste vi någonsin gjort, säger Pernilla Molander, en av grundarna till företaget.

Pernilla Molander och Anna Kristensson hade ingen erfarenhet av företagande när de startade läromedels- och brädspelsföretaget Bright of Sweden 2005. Men precis som för de flesta entreprenörer började det med ett problem som behövde lösas.

- Min son är gravt synskadad och hade svårt att förstå i kemin hur atomen var uppbyggd, berättar vd:n Pernilla Molander. Så jag och Anna, som var hans elevassistent, byggde en fysisk modell av en atom. Och det visade sig att hela klassen ville ha den för att förstå.

- När vi insåg att man studerar atomens struktur på samma sätt i hela världen och att det inte fanns några liknande modeller, bestämde vi oss för att chansa och köra.

Två år senare utsågs Anna och Pernilla till årets svenska kvinnliga uppfinnare och vid sidan om fler läromedels-modeller började de också skapa brädspel för undervisning. Därifrån tog Bright of Sweden 2016 det stora steget ut på den amerikanska konsumentmarknaden.

 - Vi hade designskydd på ett brädspel med en del matematiska regler som var lite komplicerat, berättar Pernilla Molander. För tre år sedan insåg vi att vi satt på ett guldkorn. Vi tog bort matten och kvar blev ett helt unikt strategispel.

- I februari 2016 åkte vi till världens största leksaksmässa i USA och ville bara hitta en distributör som kunde tänka sig att jobba med oss. Men första dagen hade vi köer i montern. Och ganska snart sökte en av USA:s största speldistributörer upp oss och ville ta in alla spel vi hade.

Sedan dess har Bright of Sweden vunnit en rad utmärkelser med sitt första strategispel och deras spel finns på både Toys R Us och Walmart.

- Nu är den stora utmaningen att få ut nya spel hela tiden, berättar marknadschefen Anna Kristensson. Flera av de större distributörerna vill inte skapa konton för små leverantörer och då gäller det att ha en portfölj. Så i dag har vi tagit fram flera brädspel och har ytterligare ett på gång.

Pernilla Molander och Anna Kristensson har valt att själva ha kontroll över så stor del som möjligt av sitt företag – från produktion till marknadsföring.

- Vi gör allt själva, berättar Anna Kristensson. Från spelidé till design och marknadsmaterial. Vi testar våra prototyper bland vänner, familjemedlemmar och oberoende testgrupper. Vi uppmanar dem att spela, spräcka strategierna och hitta förbättringar.

För att finansiera sin företagssatsning och expansionen på en ny marknad, har Bright of Sweden haft stöd från Almi.

- Almi var viktiga för att vi skulle kunna starta igång, säger Pernilla Molander. De förstår vad risktagande innebär. Vi kunde betala tillbaka det första lånet snabbt och i dag har vi fått stöd med ytterligare lån för att kunna ta steget in på konsumentmarknaden. 

Bright of Sweden

Pernilla Molander, en av grundarna och vd på Bright of Sweden, berättar om att företaget föddes ur ett problem som behövde lösas och om hur man tagit hjälp för att kunna satsa.