East Sweden
 

Succéföretaget Amra ett skolboksexempel

Health Tech-bolaget Amra byggdes med lån från Almi, började sin bana på Lead och använde Venture Arena för att hitta nyckelkompetens i form av en affärsinriktad vd. - Vi är nog ett skolexempel på när stödsystemet fungerar som bäst, säger vd Tommy Johansson. Det har haft en avgörande betydelse för bolagets tillväxt.

Amra grundades av Magnus Borga, professor i bildbehandling, och Olof Dahlqvist Leinhard, doktor i neuroradiologi. Tillsammans har de tagit fram en analysmetod som omvandlar information från magnetkameraundersökningar till 3D-modeller av kroppsfett och muskler. Magnetkamerabilderna laddas upp i molnet, avidentifieras och analyseras av Amra innan resultatet levereras tillbaka till kunden.

- Vid MR-undersökningen skapas 800-900 bilder av kroppen och tekniken gör det möjligt att dela upp bilderna i små pixlar, eller snarare kuber, förklarar Tommy Johansson.  För varje kub beräknas sedan andelen fett och muskler som summeras till en total volym.

Amras teknik att beräkna bukfett innebär bättre möjlighet att beräkna risken för exempelvis hjärt- kärlsjukdomar än BMI, som används till stor del i vården i dag.

- Våra bilder visar att en man med ett BMI på 21, som är relativt lågt, kan ha tio gånger så mycket farligt bukfett som en annan man med samma BMI. Det gör det möjligt att se vilka som är i riskzonen på ett helt annat sätt.

Tommy Johansson är civilingenjör i industriell ekonomi och kom in i bolaget efter en matchning via Venture Arena.

- Magnus och Olof är forskare och ville ha in en affärsinriktad person som kunde leda företaget, säger han. Så jag började jobba som konsult och gick in som delägare 2012. Då flyttade vi också in i Lead.

- Bolaget startades med egna pengar, men därefter har vi fått forskningsbidrag från Vinnova, mjuka lån från Almi och större lån från Almi Invest. Vi har nog gått mycket enligt skolboken i och med att vi började i liten skala och har haft nära samarbete med universitet.

USA är den största marknaden för Amra och kunderna finns bland både sjukhus och forskare. Och nu börjar även läkemedelsindustrin intressera sig för konceptet.

- I januari gick Pfizer in som en av flera starka ägare och det är ju en garant för kunderna att vi är ett bolag som agerar långsiktigt, säger Tommy Johansson. Framför allt är vår metod intressant vid kliniska prövningar.

- Just nu satsar vi stort på USA, vi ska sätta upp kontor och anställa fler där. Det är ju ett land som har stora problem med fetma. Men vi siktar också på Mellanöstern, Kina, Japan och Sydkorea.

Och framgångarna har inte låtit vänta på sig. Amra är ett av få bolag som kvalat in maximala tre gånger på Ny Teknik och Affärsvärldens 33-listan, en lista över Sveriges 33 mest lovande unga teknikbolag. Bolaget vann också Sverigefinalen i DI Digitals startup tour förra året.

- Sverige är ett fantastiskt land att starta företag i, säger Tommy Johansson. Det finns så mycket stöd att få.

Amra Medical AB

Tommy Johansson, CEO på Amra Medical, berättar om succéföretaget och den hjälp och stöttning de fått på vägen.